کد مطلب:369847 شنبه 14 اسفند 1395 آمار بازدید:342

روش تفضل
 «روش تفضل» از دیگر روش‌هایی است كه بر مبنای «اصل بازگشت» قابل استنتاج است. تفضل، بنا به تعریف صحیفه «یك نعمت یا احسان ابتدایی» است. (دعای 3/12). به عبارت دیگر، تفضل احسان به دیگری است، بدون حقی كه این احسان جزای آن باشد (8، ص: 95). بنابراین، تفضل پاداش كاری كه متربی انجام داده است، نیست. حضرت (ع) تفضل را یكی از صفات پارسایان می‌داند و از خداوند درخواست می‌كند كه او را به زیور این روش تربیتی بیاراید: در این روش تربیتی، متربی با تفضل مربی به راه می‌آید و به سوی او بازمی‌كردد. اساسا در صحیفه «انابه» و «اقبال به خداوند» با تفضل الهی صورت می‌گیرد و تفضل اوست كه بنده را وا می‌دارد كه از خداوند درخواست كند و به سویش بازگردد: «و یحدونی علی مسألتك تفضلك علی من اقبل بوجهه الیك و وفد یحسن ظنه الیك، اذ جمیع احسانك تفضل و اذ كل نعمك ابتداء» (دعای 3/12)؛ تفضل تو به كسی كه به تو رو می‌آورد و با گمان نیك به سویت آید، مرا به درخواست از تو وا می‌دارد، زیرا همه‌ی احسان‌های تو از روی تفضل است و همه‌ی نعمت‌هایت ابتدایی است. حضرت (ع) توبه و بازگشت به سوی حق را نیز از فضل و احسان ابتدایی خداوند می‌داند: «الحمد لله الذی دلنا علی التوبه التی لم نفدها الا من فضله فلو لم نعتدد من فضله الا بها لقد حسن بلاؤه عندنا و جل احسانه الینا و جسم فضله علینا» (دعای 22/1)؛ سپاس خدای را كه ما را به توبه و بازگشت راهنمایی فرمود، توبه‌ای كه آن را نیافتیم جز به فضل و احسان او. پس اگر از فضل و بخشش ابتدایی او جز توبه چیز دیگری را به شمار نیاوریم، نعمت او در حق ما نیكو، احسانش درباره‌ی ما بزرگ و فضلش بر ما عظیم است. تفضل یا احسان ابتدایی مربی نشان از علاقه‌مندی او به متربی است و موجب تغییر رفتار در متربی می‌گردد و او را به راه بازمی‌گرداند. در تعلیم و تربیت رسمی، معمولا نه مربی به فكر «احسان ابتدایی» است و نه متربی توقع احسان ابتدایی مربی است! رابطه‌ی بین تعلیم و تربیت همواره رابطه‌ای «داد و ستدوار» است كه به طور پنهان «بده بستان رشوه گونه» را به ذهن متبادر می‌سازد. تفضل و احسان ابتدایی بدون منت، از این جا ناشی می‌شود كه متربی مربی دوست و مربی خواه بوده و مربی در جان و دل او نفوذ دارد. چنان كه پروردگار هستی چنین رابطه‌ای با بندگان خویش دارد؛ از روی فضل بی‌حساب خود به احسان ابتدایی خلق مشغول و خلق نیز به تفضل او می‌دوارند. لذا در نظام تعلیم و تربیت «رب مدار»، رابطه تفضل بین دو سوی آن جاری است.